Skład osobowy
- dr hab. Anna Seretny, prof. UJ, kierownik zakładu
- dr hab. Wiesław Stefańczyk, prof. UJ
- dr Dominika Bucko, adiunkt dydaktyczny
- dr Dominika Izdebska Długosz, adiunkt
- dr Beata Terka, adiunkt
Działalność naukowa
Zakład Językoznawstwa Stosowanego Instytutu Glottodydaktyki Polonistycznej UJ powstał w 2020 roku. Jego powołanie można widzieć jako swoisty „powrót do źródeł”, gdyż jednostka o podobnej nazwie, tj. Zakład Językoznawstwa Stosowanego do Nauczania Języka Polskiego jako Obcego, działała od 1979 roku przez wiele lat w międzywydziałowym Instytucie Badań Polonijnych UJ (późniejszym Instytucie Badań Polonijnych i Etnicznych na Wydziale Studiów Międzynarodowych). Pracownicy tej jednostki zajmowali się zgłębianiem szeroko rozumianych problemów nauczania i uczenia się języka polskiego jako obcego. Zespół Zakładu Językoznawstwa Stosowanego IGP UJ Do tych tradycji nawiązuje, uwzględniając nowe konteksty, odmienne w XXI wieku uwarunkowania procesu kształcenia oraz potrzeby uczących, a także, dzięki rewolucji cyfrowej – zupełnie inne możliwości tak dydaktyczne, jak i badawcze.
Działalność naukowa pracowników Zakładu Językoznawstwa Stosowanego IGP koncentruje się na następujących, współzależnych obszarach badawczych:
- gramatyka języka polskiego jako obcego;
- morfologia, leksyka i składnia polszczyzny w ujęciu porównawczym (np. morfologia porównawcza polsko-węgierska);
- język polski jako narzędzie poznania, tj. język szkolnej edukacji;
- dynamika przyswajania słownictwa w języku polskim jako nierodzimym, w tym narzędzia oceny stopnia rozwoju kompetencji leksykalnej oraz formulicznej;
- leksykalna dostępność tekstu, uwarunkowania efektywnej inferencji leksykalnej;
- analiza błędów językowych (gramatycznych, leksykalnych, składniowych) popełnianych przez uczących się języków bliskich i odległych genetycznie i typologicznie od polszczyzny;
- interkomprehensja i interferencja w nauczaniu wschodniosłowiańskich uczących się;
- interjęzyk, jego budowa, dynamika i uwarunkowania rozwoju;
- przyswajanie kategorii aspektu oraz innych kategorii gramatycznych przez uczących się polszczyzny o różnych językach pierwszych;
- metodologia konstruowania testów językowych;
- e-learning (zwłaszcza specyfika czytania w środowisku cyfrowym);
- e-testing w dydaktyce języka polskiego jako obcego oraz odziedziczonego.
Wyniki badań publikowane są w monografiach, recenzowanych opracowaniach zbiorowych i w punktowanych periodykach krajowych oraz zagranicznych.
Działalność dydaktyczna
Pracownicy Zakładu Językoznawstwa Stosowanego prowadzą zajęcia językoznawcze oraz glottodydaktyczne (wykłady, seminaria, konwersatoria, ćwiczenia) na kierunkach: Nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego, Logopedia, Filologia polska (moduły: antropologiczno-kulturowy oraz nauczycielski), Język polski w komunikacji społecznej, Studia polskie dla obcokrajowców.
Działalność popularyzatorska i szkoleniowa
Zakład Językoznawstwa Stosowanego współpracuje z instytucjami promującymi język i kulturę Polską w świecie, m.in. ze „Wspólnotą Polską, Narodową Agencją Wymiany Akademickiej, Państwową Komisją ds. Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego; pracownicy ZJS działają w ramach zespołu ekspertów przy opracowywaniu i przeprowadzaniu państwowych egzaminów z języka polskiego jako obcego na wszystkich poziomach zaawansowania, wspomagają również nauczycieli pracujących z dziećmi z doświadczeniem migracji i wielokulturowości w ramach „Sieci Współpracy i Samokształcenia 2020” działającej przy Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi w Krakowie.